Informacje ogólne

ZŁOŻENIE WNIOSKU O WYDANIE KOLEJNEGO ORZECZENIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI ALBO O STOPNIU NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI


  1. Osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony może wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności nie wcześniej niż 2 miesiące przed upływem terminu ważności posiadanego orzeczenia.
  2. Osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności może wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności orzeczenia o niepełnosprawności.
  3. W przypadku zmiany stanu zdrowia osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności może w okresie ważności tego orzeczenia wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia uwzględniającego zmianę stanu zdrowia.

podstawa prawna: art. 6ba ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Potrzebne dokumenty przy składaniu wniosków

ZŁOŻENIE WNIOSKU O WYDANIE KOLEJNEGO ORZECZENIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI ALBO O STOPNIU NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

  1. Osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony może wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności nie wcześniej niż 2 miesiące przed upływem terminu ważności posiadanego orzeczenia.
  2. Osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności może wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności orzeczenia o niepełnosprawności.
  3. W przypadku zmiany stanu zdrowia osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności może w okresie ważności tego orzeczenia wystąpić do powiatowego zespołu z wnioskiem o wydanie orzeczenia uwzględniającego zmianę stanu zdrowia.

podstawa prawna: art. 6ba ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Dokumenty potrzebne przy składaniu wniosków

Do wniosku o wydanie orzeczenia po raz pierwszy należy dołączyć:

  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności wystawione przez lekarza prowadzącego wydane nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
  • uwierzytelnioną kopię dokumentacji medycznej, tj. potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez organ lub podmiot, który dokument wytworzył lub kopię i oryginał do wglądu, w tym m.in.: kartoteki z poradni prowadzących, dokumentację leczenia szpitalnego (np. karty wypisowe, karty informacyjne), aktualne wyniki badań (np. opisu RTG, audiogramu, spirometrii), opinię psychologiczną z 2 ostatnich lat z uwzględnieniem stopnia upośledzenia i ilorazu inteligencji oraz inną dokumentację medyczną będącą w posiadaniu strony a mogącą mieć wpływ na ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności,
  • kserokopię orzeczenia wydanego przez:
  • inny zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności,
  • ZUS, KIZ, KRUS, MON wydane przed 1997r. - jeżeli takie wnioskodawca posiada,
  • postanowienie sądu o ustanowieniu kuratora lub opiekuna (dotyczy osób ubezwłasnowolnionych częściowo lub całkowicie) lub rodziny zastępczej,
  • oświadczenie o miejscu pobytu stałego,
  • oświadczenie osoby zainteresowanej o celu i terminie pobytu na terenie objętym działaniem Zespołu – dotyczy osób nieposiadających stałego lub czasowego meldunku.

Do wniosku o wydanie orzeczenia po raz kolejny należy dołączyć:

dokumenty takie jak przy wniosku pierwszorazowym, przy czym dokumentacja medyczna powinna obejmować okres od daty wydanego wcześniej orzeczenia do dnia złożenia wniosku.

Do wniosku o wydanie orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień osoba zainteresowana dołącza:

  • dokumentację medyczną,
  • orzeczenie o inwalidztwie lub niezdolności do pracy,
  • inne dokumenty mogące mieć wpływ na wydanie orzeczenia o wskazania do ulg i uprawnień.

Jeżeli przedłożona wraz z wnioskiem dokumentacja medyczna, jest niewystarczająca do wydania orzeczenia przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności zawiadamia na piśmie osobę zainteresowaną lub przedstawiciela ustawowego dziecka o konieczności jej uzupełnienia oraz wyznacza termin złożenia brakującej dokumentacji z pouczeniem, że nieuzupełnienie jej w określonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Wnioski rozpatrywane są na posiedzeniach składów orzekających. O wyznaczonym terminie posiedzenia składu orzekającego wnioskodawcy informowani są pisemnie. Nieobecność na posiedzeniu musi zostać pisemnie usprawiedliwiona, w przeciwnym razie sprawa pozostaje bez rozpoznania.
Wniosek i zaświadczenie lekarskie muszą być składane na odpowiednim i aktualnym druku.

Do wniosku osoby niepełnosprawnej o wydanie karty parkingowej należy dołączyć:

  • jedną fotografię o wymiarach 35mm x 45mm, odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiającą tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej.

Do wniosku placówki o wydanie karty parkingowej należy dołączyć:

  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej,
  • do wglądu - dowód rejestracyjny pojazdu placówki.

UWAGA. Wniosek o wydanie karty parkingowej należy złożyć osobiście - tzn. osoba, której karta dotyczy musi być obecna przy składaniu wniosku (nie dotyczy to osób do 18 roku życia i osób ubezwłasnowolnionych).